Monday, June 20, 2011

Fasa 2(WARM) :'Mempesona Keperibadiannya'.





We.Are.Real.Muslims [WARM] PCI -Fasa 2



Tajuk: 'Mempesona keperibadiannya' (Sumbangan Tahun 1)



*keperibadian -perihal sifat, sikap seseorang

*mempesonakan -memikat, mengagumkan

*keperibadian yang mempesonakan -sifat/sikap seseorang yg mengagumkan/memikat mereka yang mendampingi/mengenalinya.



---



Sabda Rasulullah SAW, “Apabila Allah Ta’ala mencintai hamba, maka Allah memangil Jibril dan berfirman; “Sesungguhnya Aku mencintai si fulan maka cintailah dia”. Kemudian Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumandangkan, :Sesungguhnya Allah sedang mencintainya, baru kemudian diterima oleh penghuni bumi.”



Namun bila Allah Ta’ala membenci si fulan, maka Allah SWT mengundang Jibril dan berfirman, “Aku lagi membenci si fulan, maka bencilah ia…” Jibrilpun membencinya, kemudian mengajak kepada penghuni langit dengn mengatakan, “Sesungguhnya Allah sedang membenci si fulan, maka bencilah padanya. Lalu rasa benci itu diturunkan di muka bumi.” (HR. Muslim)



Manusia yang dicintai oleh Allah SWT akan diterima oleh manusia dan akan dicintai oleh setiap orang yang mengenalinya ataupun pernah mendengar tentang perihal dirinya.Antara tanda kecintaan Allah SWT terhadap seseorang hambanya ialah mendapat pujian dari manusia atas amal soleh yang dilakukannya. Itu merupakan khabar gembira yang disegerakan di atas muka bumi



Diriwayatkan dari Abu Dzar al-Ghiffari Ra. berkata, “Ada orang yang bertanya, ‘Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat engkau tentang orang yang mengerjakan suatu amal dari kebaikan dan orang-orang memujinya?” Beliau menjawab, “Itu merupakan kabar gembira bagi orang mukmin yang diberikan lebih dahulu di dunia.” (HR. Muslim).



Seseorang itu tidak akan dapat meraih cinta Allah melainkan dengan memenuhi segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangannya. Berakhlak mulia merupakan salah satu perkara yang dituntut oleh Allah SWT. Seseorang yang dihiasi dengan budi pekerti seperti selalu memaafkan kesalahan orang lain, menjaga tutur kata, selalu membantu orang lain, menjauhi perkara-perkara yang mungkar seperti mengadu domba, menyakiti hati saudaranya, dan sebagainya, pasti akan dicintai dan disukai oleh semua manusia, sama ada kawan atau lawan, kerana secara fitrahnya manusia suka akan kebaikan.



---



"Sampaikan dariku walau satu ayat" -Hadis Riwayat Tirmidzi



We.Are.Real.Muslims [WARM]

PERUBATAN Cawangan Iskandariah

0 HoT sTufF:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More