Wednesday, May 25, 2011

Pelancaran WARM dan Palestin Evergreen

Diingatkan sekali lagi, perkara yang ingin difahamkan kepada ahli batch kita ialah, kepentingan mengambil berat akan hal saudara semuslim. Dalam situasi kita, dan saudara di Palestin, dan saudara muslim di negara lain yang ditindas secara amnya, amatlah memerlukan perhatian daripada kita, seterusnya kita mendoakan kesejahteraan mereka disamping memberi bantuan sehabis daya kita kepada yang memerlukan. Jadi, selayaknya sebagai saudara, ikatan ukhuwah adalah penting bukan sekadar yang dekat di mata, malah tidak kurang juga, yang jauh di mata , moga-moga dekat di hati akhirnya





Sila baca sampai habis :)

Terdapat beberapa syarat yang hendaknya ditunaikan dalam membangun ukhuwah sesama muslim yakni :

1. Hendaknya bersaudara untuk mencari keridhaan Allah, bukan kepentingan atau berbagai tujuan duniawi. Tujuannya ridha Allah, mengokohkan internal umat Islam, berdiri tegar di hadapan konspirasi pemikiran dan militer yang menghujam agama dan akidah umat. Rasulullah Saw. bersabda, “Sesungguhnya amal itu tergantung niatnya…” (HR. Imam Bukhari).

2. Hendaknya saling tolong-menolong dalam keadaan suka dan duka, senang atau tidak, mudah maupun susah. Rasul bersabda, “Muslim adalah saudara muslim, ia tidak mendhaliminya dan tidak menghinanya… tidak boleh seorang muslim bermusuhan dengan saudaranya lebih dari tiga hari, di mana yang satu berpaling dari yang lain, dan yang lain juga berpaling darinya. Maka yang terbaik dari mereka adalah yang memulai mengucapkan salam.” (HR. Imam Muslim).

3. Memenuhi hak umum dalam ukhuwah Islamiah. Rasul bersabda,

“Hak muslim atas muslim lainnya ada enam yaitu :

a. Apabila engkau bertemu dengan saudara muslim yang lain, maka ucapkanlah salam kepadanya;

“As-Salamu’alaikum wa Rahmatullah”, berjabat tangan dengannya, dan menjawab salamnya dengan berkata, “Wa‘alaikumus salam wa rahmatullah wa barakatuhu”.

Orang Muslim melakukan itu semua, karena dalil-dalil berikut:

Firman Allah Ta‘ala,

“Apabila kamu diberi salam dengan ucapan salam, maka balaslah salam tersebut dengan yang lebih baik, atau balaslah (dengan yang serupa).” (An-Nisa’: 86).

Sabda Rasulullah saw.,

“Orang yang berada di atas kendaraan mengucapkan salam kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan mengucapkan salam kepada orang yang duduk, dan orang yang sedikit mengucapkan salam kepada orang yang banyak.”(Muttafaq Alaih).

“Sesungguhnya para malaikat heran kepada seorang Muslim yang berjalan melewati seorang Muslim lainnya, namun ia tidak mengucapkan salam kepadanya.”

“Ucapkan salam kepada orang yang engkau kenal, dan orang yang tidak engkau kenal.” (Muttafaq Alaih).

“Tidaklah dua orang Muslim kemudian keduanya berjabat tangan, melainkan keduanya diampuni sebelum keduanya berpisah.” (Diriwayatkan Abu Daud, Ibnu Majah, dan At-Tirmidzi).

“Barangsiapa memulai pembicaraan sebelum mengucapkan salam, maka janganlah kalian menggubris pembicaraannya hingga ia mengucapkan salam.”(Diriwayatkan Ath-Thabrani, dan Abu Nu’aim).


b. Apabila ia mengundangmu, maka penuhilah undangannya;

c. Apabila ia meminta nasihat kepadamu maka berikanlah nasihat kepadanya;

Sabda Rasulullah saw.,

“Jika salah seorang meminta nasihat kepada saudaranya, hendaklah saudaranya tersebut memberinya nasihat.” (Al-Bukhari).

“Agama adalah nasihat.” Ditanyakan kepada Rasulullah saw., “Untuk siapa saja?” Rasulullah saw. bersabda, “Untuk Allah, kitab-kitab-Nya, Rasul-Nya, pemimpin-pemimpin kaum Muslimin, dan seluruh kaum Muslimin.” (Diriwayatkan Muslim).

d. Apabila ia bersin dan mengucapkan “alhamdulillah” , maka ia mendoakannya dengan berkata, “yarmukallahu” (mudah-mudahan Allah merahmatimu), kemudian orang yang bersin berkata, “yaghfirullahu lii wa laka” (semoga Allah memberi ampunan kepadaku dan kepadamu, atau ia berkata, “yahdikumullahu wa yushlihu baalakum” (semoga Allah memberi petunjuk kepadamu, dan memperbaiki hatimu), karena Rasulullah saw. bersabda,

“Jika salah seorang dan kalian bersin, maka hendaklah ia berkata, ‘Segala puji bagi Allah’, dan hendaklah saudaranya mengatakan padanya, ‘Semoga Allah merahmatimu’, dan jika saudaranya telah mengatakan, ‘Semoga Allah merahmatimu’, maka hendaklah orang yang bersin berkata, ‘Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu, dan memperbaiki hatimu’.” (Diriwayatkan Al-Bukhari).

Abu Hurairah ra berkata, “Jika Rasulullah SAW. bersin, beliau meletakkan tangannya, atau pakaiannya di mulutnya, dan merendahkan suaranya.” (Muttafaq Alaih).

e. Apabila ia sakit maka jenguklah dan doakan untuk kesembuhannya;

Sabda Rasulullah saw. berikut:

Al-Barra’ bin Azib ra berkata, “Rasulullah saw. memerintahkan kita menjenguk orang sakit, mengantar jenazah, mendoakan orang yang bersin, membebaskan orang yang bersumpah, menolong orang yang tertindas, memenuhi undangan, dan menebarkan salam.” (Diriwayatkan A1-Bukhari).

“Jenguklah orang sakit, berilah makan orang yang lapar, dan bebaskan para tawanan.” (Muttafaq Alaih).

Aisyah ra berkata, “Rasulullah SAW. menjenguk sebagian keluarganya, kemudian beliau mengusap dengan tangan kanannya, sambil berkata, ‘Ya Allah Tuhan manusia, hilangkan musibah, dan sembuhkanlah karena Engkau Maha Penyembuh. Tidak ada penyembuhan kecuali penyembuhan-Mu dengan penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit’.” (Muttafaq Alaih).

f. Apabila ia meninggal dunia maka hantarkanlah sampai ke kuburnya ” (HR. Imam Muslim).


Pelancaran WARM dan Palestin EverGrenn

Tempat : Asrama Mara
Masa : 7 malam
Hari : Ahad (29-5-11)
Tema Pemakaian : Warna hijau

objektif program

1)cinta kepada islam
2)cakna ttg isu palestin
3)kikis semangat assobiyyah


+Bermula khamis (26) hingga ahad (29), PAMERAN PALESTIN akan dilangsungkan. Kawan-kawan dijemput hadir.



Kami di pihak Ahli Jawatan kuasa mengharapkan sokongan daripada kalian utk memeriahkan lagi majlis ini. bukannya apa, cuba bayangkan. kita mengadakan kenduri sempena kesyukuran, tetapi... kehadiran tetamu tidak mendapat smbutan yg hangat dalam kalangan kawan sekelas.. sape x sedih kalau diri sendiri yg mengalami keadaan mcm tu.. fikir2 kan lah wahai kawan2 ku..

Kami bkn saje2 nak sibukkan diri mengadakan program itu dan program ini.. tapi kami menyahut seruan Allah swt dalam firmannya yg berbunyi:

“ Dan hendaklah ada di kalangan kamu satu kumpulan yang menyeru kepada kebaikan Islam, menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah sebarang kemungkaran. Dan merekalah orang yang benar-benar berjaya”.

Al Imran : 104.

so, kalian hendaklah faham dan sedar bahawa kita semua sama mempunyai tanggungjawab dalam memakmurkan bumi Allah ni.


Hot links

http://www.facebook.com/event.php?eid=149798721757437
http://palestineevergreen.blogspot.com/
http://www.facebook.com/pages/We-Are-Real-Muslim-PCI-/154501247950351?sk=info



0 HoT sTufF:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More